Υπάρχουν στα αλήθεια;
 
     Όταν ξεκίνησε η έρευνα για το πως μπορεί κάποιος να εξοικονομεί καύσιμα το τοπίο ήταν πραγματικά χαωτικό. Το κάθε διαφημιστικό υπόσχεται αποδόσεις οι οποίες μοιάζουν εξωπραγματικές αλλά και πάλι πως μπορείς να το ξέρεις τι είναι εξωπραγματικό αν δε δοκιμάσεις;
     Πριν ξεκινήσουμε θα πρέπει να τονίσουμε ότι η οδηγική συμπεριφορά είναι ένας σημαντικός παράγοντας, όπως επίσης η θερμοκρασία περιβάλλοντος που γίνονται οι δοκιμές αλλά και η ποιότητα των καυσίμων που δυστυχώς στις μέρες μας παρουσιάζουν μεγάλη μεταβλητότητα. Η κατάσταση του οχήματός μας παίζει επίσης πολύ σημαντικό ρόλο καθώς και οι όποιες παρεμβάσεις που έχουμε κάνει. Σε άλλο άρθρο μας θα μιλήσουμε εκτενέστερα για όλους αυτούς τους δευτερογενείς παράγοντες που επηρεάζουν την αποδοτικότητα της καύσης μιας μηχανής.
 
 
Πώς ξεκίνησε αυτή η έρευνα;
 
     Μετά την έρευνα σχετικά με τα φωτοβολταϊκά συστήματα (η οποία ήταν η πρώτη εργασία μου στο τομέα της ενέργειας) στα πλαίσια του certification project του επαγγελματικού προγράμματος CSAP μεταπτυχιακού επιπέδου, του Κέντρου Ερευνών του Πανεπιστημίου Πειραιώς, ένα νέο τοπίο άρχισε να ξεπροβάλλει μπροστά στα μάτια μου. Καθότι είχα αντιληφθεί τα τελευταία χρόνια ότι τα ενεργειακά θέματα θα μπουν στο προσκήνιο της ζωής μας πολύ δυναμικά θεώρησα ότι είναι ένα κεφάλαιο με πάρα πολύ ενδιαφέρον.
     Σύμφωνα με την επίσημη εκδοχή του σχεδίου Ατζέντα 21 το 1992 έγινε διάσκεψη των Ηνωμένων Εθνών για το Περιβάλλον και την Ανάπτυξη, που διοργανώθηκε στο Ρίο της Βραζιλίας, ήταν η πρώτη σύνοδος των ηγετών του κόσμου που εξέτασε σε βάθος τα αλληλένδετα παγκόσμια προβλήματα της περιβαλλοντικής καταστροφής και της κοινωνικο-οικονομικής υπανάπτυξης. Αναγνωρίζοντας ότι κανένα κράτος δεν μπορεί να αντιμετωπίσει μόνο του τις ανισότητες που αντιμετωπίζει σήμερα η ανθρωπότητα, οι συμμετέχοντες στη Σύνοδο Κορυφής υιοθέτησαν τη Διακήρυξη του Ρίο και την Ατζέντα 21, ως ένα ολοκληρωμένο σχέδιο δράσης που στοχεύει, μεταξύ άλλων, στην άμεση ενημέρωση σχετικά με την κρισιμότητα της κατάστασης και την ανάγκη για βιώσιμη ανάπτυξη στον κόσμο τον 21ο αιώνα.
     Η ιστοσελίδα υπάρχει και στα Ελληνικά εδώ, καθώς και το πλήρες πρωτότυπο κείμενο εδώ.
     Αν κάποιος διακρίνει προσεκτικά τι πρόκειται να συμβεί (η ανάλυση του του οποίου είναι πέρα από το σκοπό αυτης της ιστοσελίδας) θα αντιληφθεί ότι εκείνος ο οποίος μπορεί να είναι ενεργειακά αυτόνομος θα μπορεί να είναι σημαντικά πιο ανεξάρτητος, πράγμα που θα είναι πολύ σημαντικό στο μέλλον.
 
 
Πώς ξέρουμε ποιά συστήματα δουλεύουν;
 
     Εδώ είναι το δύσκολο της υπόθεσης. Διότι μαγικές λύσεις δεν υπάρχουν. Χρειάζεται χρόνος για τις δοκιμές και συνεχής έλεγχος διότι η εμπειρία μας έχει δείξει ότι μπορούν να εξαχθούν λάθος συμπεράσματα πάρα πολύ εύκολα. Εδώ θα επαναλάβουμε το εξής τετριμένο : χαρτί και μολύβι ! Χωρίς δεδομένα δεν μπορεί να γίνει καμμιά μελέτη και κανένα αποτέλεσμα δεν είναι ασφαλές.
     Σε όσους φίλους αποφασίσουν να μας ακολουθήσουν σε αυτό το ταξίδι θα πρέπει να είναι ιδιαίτερα προσεκτικοί και να μη βιάζονται να εξάγουν κάποιο αποτέλεσμα παρά μόνο αν τα στατιστικά επιμένουν ότι τα αποτελέσματά τους είναι ο κανόνας και όχι η εξαίρεση. Μπορώ να πω μετά βεβαιότητας ότι αυτοί οι οποίοι επιμείνουν και διεξάγουν συστηματική έρευνα θα ανταμειφθούν.
     Η κάθε περίπτωση είναι διαφορετική και έχει πολλές φορές τη δική της εξήγηση αν και όλες οι περιπτώσεις δείχνουν ότι ακολουθούν κάποιους γενικούς κανόνες.
     Μέσα στα πλαίσια της απλής αναφοράς (η πλήρης μελέτη θα δημοσιευθεί σε επιστημονικό περιοδικό όταν ολοκληρωθεί) εδώ θα βρείτε συστήματα που έχουν δοκιμαστεί και έχουν αποδώσει. Το υλικό, η πληροφόρηση, έρευνες και προϊόντα προέρχονται από οποιαδήποτε πηγή μπορεί να ελεγθεί ως αξιόπιστη και ανάλογα με την αξιοπιστία της έχει και την ανάλογη βαρύτητα και ανάλογα ελέγχεται και ως προς την ορθότητά της..
     Κάθε νέα πληροφορία είναι ευπρόσδεκτη καθότι η εξέλιξη δεν σταματάει ποτέ, επομένως νέες ιδέες θα υλοποιούνται συνεχώς και νέες προσεγγίσεις θα υπάρχουν πάντα.
 
 
Τι έχουμε διαπιστώσει μέχρι σήμερα;
 
     ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ : Εδώ θα πρέπει να κάνουμε τον εξής διαχωρισμό, υπάρχουν προγράμματα που καθαρά ασχολούνται μόνο στη βελτίωση εξοικονόμησης καυσίμου και σε αυτά που υπόσχονται μεγάλες βελτιώσεις και στην ιπποδύναμη. Στην μεν πρώτη περίπτωση αποδεικνύεται ότι αυτό είναι εφικτό και μπορεί να συμβεί χωρίς ο οδηγός να νιώσει σημαντικές απώλειες στην δύναμη της μηχανής του. Σε αυτή τη περίπτωση μπορεί να δεί μέχρι και 8% βελτίωση στην εξοικονόμηση των καυσίμων του, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι είναι ο κανόνας για όλους, άρα κάποιος μπορεί να δει λιγότερο και κάποιος περισσότερο. Στη δεύτερη περίπτωση πρέπει να είμαστε πιο επιφυλακτικοί καθότι δεν κατορθώνουν όλα τα προγράμματα αυτά που υπόσχονται, σε γενικές γραμμές αυτά που το κατορθώνουν συμβαίνει αυτό με την εξής παραδοχή, σε χαμηλές στροφές συνήθως υπάρχει εξοικονόμηση ενώ στις υψηλές στροφές αυτή χάνεται αλλά υπάρχει σημαντική δύναμη στην ιπποδύναμη του κινητήρα.
     ΜΑΓΝΗΤΕΣ : Εδώ πραγματικά είναι το μεγάλο χάος. Με λίγες λέξεις μόνο θα ήθελα να γνωρίσω ανθρώπους που έχουν δει αποτελέσματα αλλά να είμαι παρόν στις μετρήσεις για να δω πως τις κάνουν ! Η μόνη προσέγγιση που δείχνει να δουλεύει είναι οι μαγνήτες μονοπολικής εστίασης. Αυτοί είναι ακριβότεροι και σαφώς μεγαλύτεροι σε μέγεθος και σχετικά άγνωστοι στο πολύ κοινό που γνωρίζει μόνο τους συνήθεις μαγνήτες που κυκλοφορούν στην αγορά.
     FMO : Ο Μοριακός Οργανωτής Καυσίμου είναι μια άλλη προσέγγιση η οποία προέρχεται από ελληνικά χέρια και μπορούμε να πούμε μετά σιγουριάς ότι δουλεύει και μάλιστα καλύτερα από τα προαναφερθέντα συστήματα. Στα αυτοκίνητα μπορούμε να δούμε 10-20% περισσότερα χιλιόμετρα ενώ σε καυστήρα μπορεί να φτάσει και 30% στην εξοικονόμηση του πετρελαίου.
     BENS : Μια άλλη προσέγγιση που προέρχεται και αυτή από ελληνικά χέρια είναι ο βελτιωτής καυσίμου. Στο αυτοκίνητο μπορούμε να έχουμε από 15-35% περισσότερα χιλιόμετρα ενώ στο καυστήρα μπορεί να φτάσει και 45% στην εξοικονόμηση του πετρελαίου.
     ΥΔΡΟΓΟΝΟ : Μια πολύ ενδιαφέρουσα τεχνολογία και όχι τόσο νέα όσο νομίζουμε καθότι υπάρχουν πολλές μελέτες από φορείς που έχουν ενδιαφερθεί για το υδρογόνο. Στη wikipedia μπορούμε να βρούμε ότι η NASA έχει κάνει μελέτη [NASA Technical Note, May 1977, "Emissions and Total Energy Consumption of a Multicylinder Piston Engine Running on Gasoline and a Hydrogen–Gasoline Mixture" (Accessed 2008-08-08) ] ενώ η ίδια η wikipedia στο άρθρο της προσπαθεί να μας πείσει ότι δεν υπάρχουν αποτελέσματα ή τουλάχιστον ότι χρειάζεται να μελετηθούν και να τροποποιηθούν πολλά συστήματα του αυτοκινήτου προκειμένου να υπάρχει αποτέλεσμα. Μπορούμε να πούμε μετά σιγουριάς ότι η τεχνολογία λειτουργεί αλλά θέλει επιμελή σχεδίαση και γνώσεις διότι όπως κάθε τεχνολογία χρειάζεται σωστή και ολοκληρωμένη γνώση για την κατανόησή της και τη αποδοτική της αξιοποίηση. Σε ένα αυτοκίνητο που χρησιμοποιούμε για τις μελέτες μας το οποίο είχε ήδη βελτιώσει 20% την κατανάλωση και 25% την ιπποδύναμη σε σχέση με τις εργοστασιακές τιμές με τη χρήση των υπόλοιπων συστημάτων που προαναφέραμε, το υδρογόνο έδωσε μια επιπλέον βελτίωση 25% περισσότερων χιλιομέτρων . Ο κινητήρας diesel των 1.6 lt με 70 lt ρεζερβουάρ μας δίνει αυτή τη στιγμή 1.600 χλμ αυτονομία και υπάρχουν ακόμη κάποια περιθώρια βελτίωσης τα οποία εξετάζουμε.
     ΠΟΙΟΤΗΤΑ ΚΑΥΣΙΜΟΥ : Τέλος και το πιο σημαντικό είναι η ποιότητα καυσίμου. Από εδώ θα πρέπει να ξεκινήσει κάποιος διότι δυστυχώς τελευταία έχουν παρατηρηθεί φαινόμενα νοθείας τα οποία μπορεί να προκαλέσουν σημαντική αύξηση στην κατανάλωση. Έχει παρατηρηθεί αύξηση και 25% στην κατανάλωση λόγω κακής ποιότητας βενζίνης, οπότε αν δείτε το καύσιμό σας να τελειώνει πολύ γρήγορα σκεφτείτε να αλλάξετε βενζινάδικο και καλό θα ήταν να πάρετε πληροφορίες από συνεργεία στη περιοχή σας, τα καλά συνεργεία μπορούν να σας ενημερώσουν για τις ζημιές που μπορεί να προκληθεί από νοθευμένο καύσιμο στο κινητήρα σας.
 
     Τα τελικά συμπεράσματα ανήκουν στον καθένα ξεχωριστά αλλά να θυμάστε ότι η κάθε μηχανη είναι μια ξεχωριστή περίπτωση και θέλει ξεχωριστή μελέτη για το μέγιστο αποτέλεσμα. Στη πορεία των μελετών έχω διαπιστώσει ότι ακόμη και αυτοί οι οποίοι έχουν μεγαλουργήσει σε κάποιο τομέα έχουν υστέρηση σε κάποιον άλλο, οπότε η ταπεινή μου άποψη είναι να τους ακούμε όλους και να ελέγχουμε ότι ακούμε πρώτα αν έχει θεωρητική βάση και κατόπιν βρίσκοντας έργα τα οποία έχουν υλοποιηθεί και μετρηθεί σωστά αλλιώς δοκιμάζουμε μόνοι μας ! Οι μετρήσεις πάντα θα είναι ένα θέμα και αυτό διότι εδώ παρατηρούνται τα περισσότερα λάθη. Μη ξεχνάτε ότι οι παρακάμψεις στην έρευνα έχουν ως αποτέλεσμα και παρακάμψεις στην απόδοση...